Pasidalinimas patirtimi, pasibaigus projektui.
2024 m. kovo 11 d., Vilnius
Įtraukusis ugdymas – aktuali ir atliepianti dabartines švietimo aktualijas tema. Kylant pedagogų kompetencijoms įtraukiojo ugdymo srityje didėja ugdymo kokybė, visi vaikai gali išnaudoti savo potencialą ir gerėja ugdymosi pasiekimai. Manome, kad nuoseklus įtraukusis ugdymas gerina visų vaikų, ne tik turinčių specialių poreikių, pasiekimus, skatina jų socialinį ir emocinį augimą, stiprina gebėjimą bendradarbiauti bei dirbti įvairialypėje aplinkoje. Siekiant stiprinti vadovų bei pedagogų kompetencijas įtraukiojo ugdymo srityje bei pasisemti tarptautinės patirties, 2024 m. vasario 11-18 dienomis Vilniaus Vilkpėdės lopšelio-darželio pedagogų komanda – direktoriaus pavaduotoja ugdymui Dainora Zakutauskienė, specialioji pedagogė Edita Žalkauskaitė, logopedė Vaida Valentienė, psichologė Vaida Kašubienė ir priešmokyklinio ugdymo mokytoja Arūnė Karpavičienė – dalyvavo Erasmus+ projekto (2023-1-LT01-KA122-SCH-000139554) mokymuose “Italų patirtis įtraukiąjame ugdyme. Ką galime sužinoti ir pritaikyti savo įstaigoje?” Bolonijoje, Italijoje. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis. Mokymams buvo pasirinkta būtent Italija, kadangi ji yra viena iš įtraukiojo ugdymo pradininkių Europoje.
Italija kol kas yra vienintelė Europos šalis, pasiekusi 99,97 proc. spec.poreikių vaikų įtraukties į bendras klases. Nuo 1977 metų Italijos mokyklų sistemoje nėra specialiųjų mokyklų. Ugdymą(si) ir mokymą(si) visiems vaikams švietimo įstaigose garantuoja Italijos Konstitucija. Ypatingas dėmesys skiriamas pedagogų kvalifikacijai ir profesinėms kompetencijoms tobulinti.
Mokymuose „Special needs and inclusive education, the Italian experiance of overcoming segregation “metu buvo kalbama šiomis temomis: Įtraukusis ugdymas Europoje: pagrindinės idėjos ir statistika; Nuo integracijos iki įtraukiojo ugdymo: įtraukiojo ugdymo pliusai; Italijos įtraukiojo ugdymo modelis: kaip tai veikia ir kokie yra pagrindiniai įrankiai ir požiūriai; Kaip sukurti klasę, veikiančią įtraukiojo ugdymo principu?; Įtraukiojo ugdymo metodai; IKT metodų taikymas. Mokymams pasirinkome būtent Italiją, kadangi ji yra viena iš įtraukiojo ugdymo pradininkių Europoje.
Mokymų metu pedagogės susipažino su Italijos švietimo sistema, pagrindiniais įtraukties principais, analizavo pagrindinius švietimo pagalbos planus. Lektorius Francesco Tarantino supažindino su praktinėmis strategijomis ir įrankiais, padedančiais įtraukties procese, skatinančiais vaikų motyvaciją bei aktyvumą. Daug dėmesio mokymuose buvo skiriama emociniam intelektui, socialiniams įgūdžiams bei empatijai. Darbo grupėse pedagogės nagrinėjo įvairius dokumentus, rengė praktinių strategijų analizes, gilinosi į vaikų mokymo(si) sunkumus ir jų sprendimo būdus.
Siekiant susipažinti su Italijos įtraukiojo ugdymo modelio praktiniu taikymu, pedagogų komanda lankėsi Bolonijos mokykloje, kurioje mokosi mokiniai nuo 14 iki 19 metų. Mokytojas padėjėjas (support teacher) Giuseppe supažindino su įtraukiojo ugdymo organizavimu, vyko diskusija apie Italijos ir kitų šalių patirtį, panašumus ir skirtumus. Į mokymosi veiklas taip pat buvo įtraukta ir nuotolinė aktyvi diskusija su kitos Bolonijos mokyklos mokytoju padėjėju.
Mokymuose pedagogės bendradarbiavo su Ispanijos ir Vokietijos pedagogais. Buvo galimybė palyginti įvairių Europos šalių švietimo sistemas, sužinoti, su kokiais iššūkiais susiduria kolegos įtraukties procese. Užmegzti nauji kontaktai, atrasta daug idėjų ateities projektams, patobulintos anglų kalbos žinios. Kartu su Panevėžio kolegomis paminėta Vasario 16-oji !
Dalyvavimas ,,Erasmus+“ projekte suteikė galimybę ne tik pagilinti profesines kompetencijas, bet ir susipažinti su Italijos istorija, kultūra. Mokymų organizatoriai suteikė galimybę geriau pažinti Boloniją – supažindino su jos istorija, architektūra. Aplankyta vieno seniausių Europoje Bolonijos universitetų biblioteka, bokštai Due Torri, šv. Petronijaus bazilika…
Į Lietuvą mūsų įstaigos komanda atskraidino puikius įspūdžius, žinių bagažą bei naujas idėjas. Grįžę pedagogai pravedė seminarą įstaigos pedagogų bendruomenei bei Vilniaus Erudito licėjaus pedagogams. Diskutuojant aptartos įgytos žinios. Jau planuojame ugdymo turinio tobulinimą ir ikimokyklinio ugdymosi programos atnaujinimą, įgyvendinant įtraukiojo ugdymo principus.
Labai džiaugiamės šia patirtimi !
Vilniaus Vilkpėdės lopšelio-darželio direktoriaus pavaduotoja ugdymui Dainora Zakutauskienė